Test Volvo V60 Cross Country D4: Luxusní svoboda
Cross Country má proti výchozímu kombíku V60 o 75 mm větší světlou výšku a upravené odpružení. Součástí standardní výbavy jsou pohon všech kol, asistent pro bezpečný sjezd prudkého svahu, elektronické řízení stability, kontrola trakce v zatáčkách a speciální jízdní režim Offroad. V jakémkoli režimu je ale auto jako stvořené pro kvalitní i rozbité silnice, pořád jedete jako na obláčku. A s pohonem 4×4 se nedostanete do úzkých ani na sněhu či při cestě za nějakým dobrodružstvím mimo zpevněné cesty.
Auto znamená svobodu. Svobodu vyrazit za dobrodružstvím nabízí v luxusním balení Volvo V60 Cross Country. Volvo proslavily v předchozích desetiletích hlavně rodinné kombíky. Už přes 20 let se také vyrábějí jejich terénnější verze s pohonem všech kol, zvýšeným podvozkem a ochranou podvozku a nárazníků. Prvním byl vůz V70 Cross Country, oblíbené byly pak především dvě generace XC70. Nejnovějším přírůstkem je variantou modelu V60. Podobné „terénní“ kombíky mám moc rád, projedou totéž co SUV, ale na silnici nabídnou lepší jízdní vlastnosti.
Aktuální design modelů Volvo je velmi povedený, jakkoli je už použitý na mnoha modelech, takže se trochu ztrácí punc původní originality. Ale jednoduché čisté linie a výrazná přední i zadní světla jsou pořád pohledné. Autu sluší i decentní oplastování blatníků a dalších spodních částí karoserie.
Uvnitř to není německá strohost, ale ani francouzský temperament. Většina funkcí je soustředěna na centrální velké dotykové obrazovce, a to třeba včetně nastavování teploty klimatizace, což mi nepřijde úplně praktické. Naopak je na ní dobře vidět navigační mapa. Nejlépe z desítky posledních testovaných vozů fungovalo rovněž spojení s mým mobilním telefonem přes bluetooth. Jediná nelogičnost je snad v palubním počítači – seznam naměřených hodnot se zobrazí stiskem tlačítka na volantu, resetuje se ale na levé páčce blinkrů.
Víc než kde jinde je třeba pracovat s voličem jízdních režimů
Testovaný diesel označený D4 je skvěle odhlučněný a má i dobrou spotřebu kolem šesti litrů. V režimu Eco se můžete snadno dostat ještě níž, ale ani v režimu Comfort byste motoru těch skoro 200 koní nehádali, protože odezva na sešlápnutí pedálu je poněkud vlažnější. V režimu Sport ale už koupené stádo koní ovládáte naplno. Standardně má D4 výkon 140 kW, testovaný vůz měl optimalizaci Polestar, která výkon zvýšila na 147 kW.
Volvo je prémiová značka a je to samozřejmě znát na ceně. Za model V60 Cross Country s motorem D4 bez úpravy Polestar zaplatíte 1 286 400 Kč (mimochodem úplně stejně jako za benzinovou verzi o 250 koních). To je velmi podobná cena, jakou dáte třeba za SUV XC60 se stejným motorem a zhruba stejnou výbavou (1 294 900 Kč). Jediným prémiovým konkurentem je Audi A4 Allroad, který je momentálně v ceníku jen s benzinovým agregátem 2.0 TFSI 180 kW, a to za 1 362 900 Kč. U podobných neprémiových kombíků se samozřejmě dostanete pod milionovou hranici (např. Škoda Octavia Scout 2.0 TDI 135 kW je za 858 900 Kč nebo Subaru Outback 2.5i 129 kW za 950 000 Kč)