Volvo omezí rychlost ve svých vozech na 180 km/hodinu
Společnost Volvo Cars coby celosvětový lídr v oblasti bezpečnosti vysílá silný signál upozorňující na rizika spojená s jízdou vysokou rychlostí tím, že od roku 2020 omezí maximální rychlost u všech svých vozů na 180 km/h.
Vize 2020, na jejímž základě by počínaje rokem 2020 neměl v žádném novém voze Volvo nikdo utrpět smrtelné ani jinak vážné zranění, představuje jednu z nejambicióznějších vizí bezpečnosti v automobilovém průmyslu. Protože si však automobilka Volvo Cars uvědomuje, že jen s pomocí technologií se k nulové hodnotě nedostane, rozšiřuje své pole působnosti i na chování řidiče.
Na základě výzkumu společnosti Volvo Cars byly identifikovány tři zbývající problematické oblasti bezpečnosti představující tzv. mezery bránící automobilce v dosažení jejího cíle naprosto skoncovat s vážnými a smrtelnými zraněními v jejích vozech, přičemž na předním místě stojí vysoká rychlost. „Automobilka Volvo je lídrem v oblasti bezpečnosti: byla jím vždy a zůstane jím i do budoucna,“ uvedl Håkan Samuelsson, prezident a generální ředitel společnosti. „Díky našemu výzkumu víme, které oblasti jsou problémové a kdy končí dopravní nehody v našich vozech vážným, či dokonce smrtelným zraněním. Ačkoli není omezení maximální rychlosti léčbou na vše, určitě má smysl, i kdybychom prostřednictvím tohoto kroku měli zachránit jen jediný lidský život.“
Kromě obecného omezení rychlosti automobilka dále hledá možnosti, jak spojit chytrou technologii pro omezení rychlosti s technologií monitorování prostoru, v němž se vůz pohybuje, aby její vozidla mohla v budoucnu automaticky omezovat rychlost v blízkosti škol a nemocnic.
„Chceme zahájit diskuzi na téma, zda mají výrobci automobilů právo, nebo dokonce povinnost instalovat do svých vozů technologie, které budou měnit chování jejich řidičů s ohledem na rychlost jízdy, opilost nebo nepozornost,“ řekl pan Samuelsson. „Zatím nemáme na tuto otázku jasnou odpověď, ale věříme, že bychom mohli stát v čele této debaty a stát se v této oblasti průkopníky.“
Problém s vysokou rychlostí spočívá v tom, že po překročení určité rychlosti palubní bezpečnostní technologie a systém chytré infrastruktury nemají možnost nadále předcházet dopravním nehodám končícím vážnými a smrtelnými zraněními. Z toho důvodu je ve většině západních zemí omezení maximální rychlosti na místě, protože ta zůstává všudypřítomným a jedním z nejčastějších důvodů úmrtí na silnicích.
Každý rok dostávají pokutu za překročení maximální povolené rychlosti miliony lidí a z údajů amerického úřadu pro bezpečnost silničního provozu NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) vyplývá, že 25 % z celkového počtu dopravních nehod s následkem smrtelného zranění bylo v roce 2017 způsobeno vysokou rychlostí.
Podle slov Jana Ivarssona, který je ve společnosti Volvo Cars jedním z předních expertů na bezpečnost, lidé jednoduše podceňují nebezpečí plynoucí z jízdy vysokou rychlostí.
„Lidé moc dobře chápou nebezpečí spojená s hady, pavouky a výškami. Nicméně u rychlosti tomu tak úplně není,“ uvedl pan Ivarsson. „Často jezdí příliš rychle, přičemž nerespektují danou dopravní situaci a mají problém přizpůsobit rychlost okolnostem a svým vlastním řidičským schopnostem. Proto potřebujeme podporovat lepší jízdní chování a pomoci lidem uvědomit si, jak moc nebezpečná může vysoká rychlost být.“
Kromě vysoké rychlosti máme na cestě k nule ještě další dvě mezery. Je zřejmé, že stejně závažný problém (který je také těžké vymýtit) představují opilost a užívání jiných návykových látek. Přestože je řízení pod vlivem alkoholu nebo drog ve většině zemí nelegální, stále se jedná o jeden z hlavních důvodů, proč dnes dochází ke smrtelným dopravním nehodám.
Dalším problémem je nepozornost. Řidič, který je rozptylován mobilním telefonem nebo jiným způsobem, se plně nesoustředí na řízení, což je další příčina smrtelných dopravních nehod. V mnoha ohledech jsou tito řidiči stejně nebezpeční jako opilci za volantem.
Společnost Volvo Cars se chystá představit pár nápadů, jak se vypořádat s problémy intoxikace a nepozornosti, na speciální konferenci na téma bezpečnosti, která se bude konat 20. března v Göteborgu.