Volvo XC40 rozvířilo vody s městskými SUV
Jedno se Volvu XC40 nedá upřít. O co se některé automobilové modely snaží celé roky, jemu se povedlo hned po uvedení na trh. Vyhrálo evropský titul Auto roku 2018, mimochodem pro Volvo je to poprvé v této anketě na starém kontinentu. Přitom model nenavazuje na žádný vůz z minulosti, jde o zcela nové městské SUV, které se řadí pod oblíbené zvýšené rodinné vozy této značky, XC60 a XC90. Na rozdíl od nich má ale novou, jednodušší platformu, kterou v budoucnu dostanou i další auta z řady 40 a také plánovaný čistý elektromobil.
Jak se nováčkovi povedlo dosáhnout takového úspěchu? Vedle designu, který má dar zaujmout, dokáže oslovit téměř geniální stavbou a citem pro detail.
Jak se nováčkovi povedlo dosáhnout takového úspěchu?
Vedle designu, který má dar zaujmout, dokáže oslovit téměř geniální stavbou a citem pro detail. Volvo říká, že s návrhem interiérů se radilo i se svými zákazníky. Navzdory své velikosti, kdy na délku měří 4,4 metru, a papírově se tedy porovnává například s Mercedesem-Benz GLA nebo BMW X1, uvnitř je mnohem větší, než vypadá. Místa je nadprůměrně nejen vpředu, ale především ve druhé řadě sedadel, kde v konkurenčních autech nezbývá dost prostoru na kolena nebo hlavy pasažérů. Za pocitem vzdušnosti stojí také nápadité umístění reproduktorů, zatímco obvykle zabírají místo ve výplni dveří, Volvo je posunulo ke klice otevírání dveří a kvalitní zvuk i v základních modelech zajišťuje velký basový reproduktor umístěný za palubní deskou. Díky tomu jsou kapsy ve dveřích obrovské. I schránky mezi předními sedadly jsou nadprůměrně prostorné, zkrátka ač jde o auto především do města, velikostí uvnitř své rivaly překonává.
Testovaný kus chce ukázat, že i základní model dosahuje vysoké úrovně zpracování a kvality a nepůsobí jako chudý příbuzný. Pod kapotu dostal nejslabší nabízený motor, benzinový tříválec o objemu 1,5 litru, který automobilka označuje kódem T3. Motor pohání pouze přední kola, může se ale pojit jak se šestistupňovým manuálem, tak osmistupňovým automatem jako v našem případě. Je komfortní neřadit, ale stojí to zhruba 50 tisíc v závislosti na výbavě.
Pokud vám stačí skromnější varianta motoru, nebudete zklamaní. Tříválec ve Volvu totiž funguje naprosto bezproblémově, má výkonu tak akorát, aby se s ním dalo i plánovaně předjíždět, je extrémně tichý a potěší střídmou spotřebou okolo sedmi litrů. Nelze mu nic vytknout, jde o univerzální motor vhodný přesně k tomu, k čemu je XC40 určená − kvalitně postavené městské SUV, které občasně zvládá i roli menšího rodinného auta. I kufr má slušný, základních 460 litrů spadá do průměru třídy, potěší navíc dvojitou podlahou.
Jízdními vlastnostmi neohromí, ale ani neurazí. S nerovnostmi se XC40 vypořádává slušně, řídí se jistě a předvídatelně. A navíc je z ní perfektní výhled dopředu.
Volvo si tradičně zakládá na bezpečnosti, a tak i ta nejobyčejnější XC40 má bez příplatku asistenty, mezi které patří systém detekce aut, cyklistů, chodců nebo zvěře a schopnost se jim v případě hrozící srážky vyhnout, asistenty umí vůz udržovat v jízdních pruzích a zabránit srážce, pokud řidič omylem přejede do protisměru nebo neplánovaně namíří auto ke krajnici. Takto rozsáhlá bezpečnostní výbava je ospravedlněním vyšší základní ceny, která začíná na částce 787 500 korun.