Rychlý kontakt
Federal Cars Liberec - novinky z Volva

VOLVO VYNÁLEZY - znáte je všechny?

Automobilka Volvo začala vyrábět auta v roce 1927. Od té doby přišla s inovacemi, které mění svět a bezpečnost na silnicích. Některé potkáte v kažém voze - nejen ve Volvu. Znáte je všechny?

1959 – Tříbodový bezpečnostní pás

Na světě je jen málo lidí, kteří zachránili tolik životů jako inženýr Volva, Nils Bohlin. Právě on totiž v rámci sériové výbavy modelu PV544 představil tříbodové bezpečnostní pásy. A protože společnost Volvo Cars ponechala svá patentová práva volně k dispozici i ostatním výrobcům automobilů, odhaduje se že tento vynález zachránil přibližně milion lidských životů.

Volvo - tříbodový bezpečnostní pás
Volvo - bezpečnost - historie vynálezů, které změnily cestování

1972 – Dětská bezpečnostní autosedačka obrácená proti směru jízdy

Věděli jste například že hlavní princip, ze kterého vývojáři při tvorbě dětské sedačky vycházeli, pochází od kosmonautů? Pamatujete se na první obrázky kosmonautů, jak leží během startu na zádech, aby se vyrovnali s přetížením? Právě díky tomuto řešení dochází k rozložení zatížení a minimalizaci rizika úrazu. Pokud jde o bezpečnost dětí, je třeba také zmínit další vynález Volva - dětský podsedák. Jeho výroba se datuje k roku 1976 a následně k roku 1990. Kdy vznikl integrovaný výklopný podsedák zabudovaný přímo do sedadla vozu.

1976 – Lambda sonda

Lambda sonda je jedním z dalších přínosů společnosti Volvo Cars k zajištění čistějšího životního prostředí. Toto malé zařízení o velikosti prstu - ve skutečnosti jde o čidlo sledující přítomnost kyslíku - nám umožnilo snížit škodlivé emise ve výfukových plynech o 90 %. A po téměř 40 letech používá Lambda sondu prakticky každý vůz s benzínovým motorem.

 

Volvo - vynálezy, které změnily svět
Volvo - vynálezy, které změnily svět - boční ochrana

1991 – Systém ochrany proti bočnímu nárazu

Další velký krok přinášející vyšší bezpečnost přišel se systémem SIPS na ochranu proti bočnímu nárazu (Side Impact Protection System). Jde o nedílnou součást stavby vozu, která je tvořena velmi pevnou konstrukcí doplněnou materiály pohlcujícími nárazovou energii pronikající do interiéru, příčníkem v oblasti podlahy a dokonce i vyztuženými sedadly. V roce 1994 jsme ve vývoji tohoto systému pokračovali dalším světovým prvenstvím, bočními airbagy.

 

1998 – Systém ochrany proti hyperflexi krční páteře

Hyperflexe krku je bolestivé a potenciálně velmi nákladné poranění. Je také velmi časté, a proto jsme se soustředili na snížení rizik poranění při nehodách v malé rychlosti. Tento systém zahrnuje velmi robustní hlavové opěrky (umístěné těsně za hlavou sedící osoby) a promyšlenou konstrukci sedačky, která při nehodě rovnoměrně rozkládá nárazové síly. Výsledkem je snížení rizika dlouhodobých zdravotních problémů na polovinu.

Volvo - ochrana proti hyperflexi páteře a krku
Volvo - vynálezy, které změnily svět - nafukovací clona

1998 – Nafukovací clona

Dalším mezníkem ve zvyšování bezpečnosti vozů Volvo jsou nafukovací clony. Jedná se o airbagy zabudované do stropního polstrování kabiny po celé délce interiéru; v případě bočního nárazu se airbag nafoukne za pouhých 25 tisícin vteřiny, přičemž dokáže pohltit 75% energie pohybu hlavy vymrštěné na stranu.

2002 – Systém ochrany proti a při převrácení vozu (RSC a ROPS)

S rostoucí popularitou vozů kategorie SUV jsme si uvědomili, že přišel čas zavést další bezpečnostní inovaci - ochranu proti převrácení vozidla. Na tento problém jsme se podívali ze dvou směrů. Nejprve jsme zlepšili stabilitu našich vozů SUV pomocí vyspělé elektroniky v rámci Systému řízení boční stability (Roll Stability Control) a dále jsme vylepšili bezpečnostní konstrukci automobilu pomocí ultra pevné bórem legované oceli v oblasti střechy.

Vynálezy, které změnily svět - vynálezy Volvo - 2002 – Systém ochrany proti a při převrácení vozu (RSC a ROPS)
Volvo - 2003 – Informační systém monitorující mrtvý úhel (BLIS)

2003 – Informační systém monitorující mrtvý úhel (BLIS)

Když řidič přejíždí do jiného jízdního pruhu a nevšimne si vozidla ukrytého v mrtvém úhlu výhledu, může mít chvilková nepozornost katastrofické následky. Proto jsme se rozhodli, že by naše Vozy měly zohledňovat i toto riziko - náš systém BLIS pomocí kamer a radaru sleduje vozidla jedoucí v mrtvém úhlu podél Vašeho vozu směrem dozadu. Pokud se ve Vašem mrtvém úhlu nachází jiný vůz, v prostoru příslušného vnějšího zpětného zrcátka se rozsvítí výstražná kontrolka, která Vám poskytne dostatek času zareagovat.

2008 - City Safety

Máme zde i některé udivující statistiky - na 75 % všech hlášených nehod proběhne v rychlosti do 30 km/h a v polovině případů nárazu do vozidla zezadu nestihl řidič druhého vozu ani šlápnout na brzdu. A zde jsme si uvědomili skvělou příležitost, jak můžeme pomoci - náš systém City Safety na základě rozpoznávání laserovými paprsky sleduje, zda hrozí náraz do vozidla vpředu, a pokud řidič sám nezabrzdí, systém zastaví vůz automaticky. Tento systém funguje až do rychlosti 50 km/h.

Volvo - bezpečnost - vynálezy, které změnily svět - ciry safety
Volvo - vynálezy, které změnily svět - detekce chodců

2010 – Systém detekce chodců s funkcí automatického brzdění plnou brzdnou silou

Přejeme si, aby naše bezpečnostní inovace pomáhaly nejen posádkám našich vozů, ale také lidem v jejich okolí. Proto jsme vyvinuli systém využívající radar a kamery, jenž varuje řidiče v případě, že někdo zkříží dráhu jeho vozu. Pokud řidič sám nezareaguje, systém automaticky zabrzdí. Jde o skutečně podstatný posun v bezpečnosti; v USA je 11 % všech úmrtí v automobilové dopravě způsobeno sražením chodce, v Evropě je to 14 % a v Číně dokonce děsivých 26 %.

2014 – Systém preventivní ochrany v případě nechtěného opuštění vozovky

Příčinou poloviny dopravních nehod s fatálními následky je ve Spojených státech amerických neúmyslné sjetí vozu ze silnice. Automobilka Volvo se proto opět stala průkopníkem ve zkoumání tohoto typu autohavárií, za které obvykle mohou únava řidiče, špatné povětrnostní podmínky nebo nepozornost řidiče. Při vyvíjení potřebných bezpečnostních systémů jsme kladli důraz na to, aby byli cestující dobře zajištěni v optimální jízdní pozici, přičemž jsme představili unikátní sedadla absorbující energii nárazu, která mohou zmírnit případná poranění páteře.

Volvo - neumyslne opuštění vozovky
Volvo - 2016 - Online bezpečnost

2016 - Online bezpečnost

Společnost Volvo Cars definovala zcela nový typ silničního bezpečnostního systému pro svět online vozidel. Naše nejnovější online inovace, Upozornění na kluzkou silnici a Upozornění na výstražná světla, umožňují prostřednictvím cloudu sdílet mezi jednotlivými vozidly kritické informace, díky čemuž jsou řidiči s předstihem upozorněni na kluzké silniční úseky nebo na vozidla se zapnutými výstražnými světly, aby měli čas na adekvátní reakci.

« Zpět na novinky09.05.2019,
Volvo - tříbodový bezpečnostní pásVolvo - bezpečnost - historie vynálezů, které změnily cestováníVolvo - vynálezy, které změnily světVolvo - vynálezy, které změnily svět - boční ochranaVolvo - ochrana proti hyperflexi páteře a krkuVolvo - vynálezy, které změnily svět - nafukovací clonaVynálezy, které změnily svět - vynálezy Volvo - 2002 – Systém ochrany proti a při převrácení vozu (RSC a ROPS)Volvo - 2003 – Informační systém monitorující mrtvý úhel (BLIS)Volvo - vynálezy, které změnily svět - detekce chodcůVolvo - bezpečnost - vynálezy, které změnily svět - ciry safetyVolvo - neumyslne opuštění vozovkyVolvo - 2016 - Online bezpečnost
Newsletter